Danske kunstmuseer har valgt ikke at formidle kunst på deres Internetsider.
Mere end et dusin danske kunstmuseer er efterhånden kommet på nettet.De
har typisk valgt at præsentere tid, sted, nogle postkortfotos fra en udstilling, fotos af
museet udefra samt ikke mindst de praktiske oplysninger om, hvor man finder
parkeringspladsen, tilkørselsveje, bustider og lignende.Kun få af
museerne har ambitioner om at bruge Internet til at formidle kunstneriske oplevelser.
Internet bruges altså som erstatning for den duplikerede A5-folder, der altid ligger i
skranken.
Det er kun få af museerne som for eksempel lægger tekster fra kataloger
ind. Ofte lægger man korte introduktionstekster ind, præsentation af en
stilperiode på fem sætninger. Museumsfolkene forestiller sig endnu kun Internet som et
PR-element. Den form for grundigt og pædagogisk gennemtænkt materiale som museernes
skoletjenester typisk laver, finder man ikke på nettet. Det er ellers netop her nettet
kunne give museerne en mulighed for at formidle på anden og dybere måde. Skoler og
aftenskoler ville have mulighed for at være bedre forberedt.
De få malerier man kan se på de danske kunstmuseers websites er typisk så
små, at man slet ikke fornemmer værket, kun en ydre struktur.
Ingen museer har endnu tænkt i at bruge Internet til interaktion, end ikke
gæstebøger er der blevet plads til.
Brandts tar prisen
Men selvfølgelig er det ikke bare sort i sort.
På Brandts klædefabrik og Museet for
fotokunst i Odenses site ligger tidsskriftet KATALOG, der udgives af Museet for
fotokunst. Her har man seriøse artikler og grundifgt stof. Der er et større udvalg af
links til: andre fotomuseere og kunstprojekter. Og ovenikøbet et design som er stærkt
appelerende.Desværre lidt hæmmet af at selve museets side har et klart svagere og mere
uinspireret design.
Og designet er i øvrigt det de fleste museer kan være tilfredse med. Louisiana, Arken, Kunstindustrimuseet, Aarhus
kunstmuseum har alle smagfuldt og moderne design. I et vist omfang også fordybelser i
enkelte udstillinger - for eksempel Kunstindustrimuseet og Aarhus Kunstmuseum.
Især for Louisianas vedkommende kan man undre sig over billedvalget. Det ser nærmest
ud som om stedet er til salg - i hvert fald ligner fotografierne typiske ejendomsmægleres
fotografier. Vi har dog ikke kunnet finde "til salg" skiltet...
Traditionsbærerne
De budgettunge danske kunstmuseer har nogle af de svageste webløsninger. Det virker
for eksempel som om hverken Statens
Museum for Kunst eller Ny
Carlsberg Glyptotek har haft ambitioner med Internet. De to institutioner har
valgt at gøre stederne gabende kedelige, selv om de i tekster gør meget for at
fortælle, hvor enestående de er. Bare ikke på web! Ingen af stederne har valgt at
fortælle en selvstændig historie om malerierne. For Glyptoteket ville dette være
indlysende da mange gæster kommer fra udlandet. For Statens Museum ville det også være
en fordel, da man som bekendt slet ikke har noget publikum mens udbygningen er igang.
Standardmodellen
Standardmodellen for danske kunstmuseer repræsenteres af steder som Nordjyllands Kunstmuseum,
Randers Kunstmuseum
eller Museet for samtidskunst i Roskilde.
De har en del billeder fra de faste samlinger, korte introduktioner - og design lavet på
køkkenbordet.
Museet for Samtidskunst er en pudsig sammensat løsning. Ind i mellem lækre elementer,
enkelte artikler og fyldig omtale af de audio-kunstværker man kan høre på museet. End
ikke et enkelt eksempel finder man på nettet. Ærgerligt.
Museet der kun kan besøges på
nettet
Det nationale
fotomuseum i København er ikke åbnet endnu. Men museet har i lang tid
haft egen hjemmeside.
Her kan man stifte bekendtskab med et museum kun få kender eksistensen af. Og så er det
indgangen til Det Kongelige Biblioteks store database med
bøger, artikler, fotografier, kort og meget andet. Desværre er serveren - som øvrige
Kongelige Bibliotek-løsninger blandt de mest langsomme.
Prioritering ønskes
Mange museer vil undskylde sine webløsninger med manglende penge. Men de bedste
løsninger kommer typisk ikke fra de mest budgettunge institutioner. I mere
markedsorienterede sektorer taler man om at det er nødvendigt at ledelsen engagerer sig i
IT-processer, at det er ledelsen som sætter visioner og mål. Det samme må man sige om
museerne. Den ledelse som forstår mulighederne i brug af Internet til andet og mere en
korte præsentationer, den ledelse som ønsker mere kritisk publikum og måske ligefrem
dialog med publikum, har fabelagtige redskaber i Internet. Men det kræver engagement til
prioritering - ikke bare uddelegering til den mest interesserede medarbejder.
Det skulle nødigt blive ved med at være svært at finde kunsten på danske
kunstmuseers websites.
Søndag Aften 0698
Må gerne kopieres eller citeres med angivelse af Søndag Aften som
kilde.
Læs også Guide til museer på Internet
[Næste artikel]
|